Tár (2022) Recenzie de film | Movie-Blogger.com

Cate Blanchett și Nina Hoss apar în „Tar”. (Foto: Focus Features).

“Gudron,” regizat de către Todd Field, este un studiu de caz al unui film apreciat de critici care cere o privire mai atentă. A fost descrisă drept „o capodopera” și „notă perfectă” – ca să nu mai vorbim de ceea ce mulți numesc „cea mai bună performanță” a actriței Cate Blanchett. Bine. Deci asta sugerează o multitudine de artă, dar nu ne spune, cred, despre ce este filmul, de ce este relevant și care este rațiunea de a fi. Care este motivul lui de a fi?

Filmul este, pe scurt, despre un maestru fictiv al unei orchestre din Berlin, care începe filmul într-un interviu despre „Simfonia nr. 5 în do minor” a lui Gustav Mahler, discutând muzicalitatea, temele și inspirația din spatele acestuia. Intervievatul este Lydia Tár (Cate Blanchett), iar intervievatorul este Adam Gopnnik (jucându-se pe el însuși), eseist și scriitor american, personal pentru New Yorkerul. Interpretarea celei de-a 5-a a lui Mahler este, printre altele, rațiunea de a fi a lui Tár. La fel este puterea, influența și, de fapt, acel titlu: „maestro”. Tár este o lesbiană aparent feministă și deschisă. Ea disprețuiește termenul „maestra”, menit să desemneze o femeie dirijor, în timp ce alte profesii nu pledează pentru diferențele de gen în titluri. Ea nu greșește.

Puterea și abuzul ei

Dar fierbinte sub Lydia Tár este un narcisism palpabil, o nevoie pentru ea de a-și alege propria cale și de a-și vedea calea ca fiind corectă. Ea nu insistă atât de mult pe ceilalți să vadă lucrurile în felul ei, dar, în felul ei, respinge punctele de vedere ale altora în mod segmentat sau, uneori, direct. Asistenta ei, Francesca (Noémie Merlant), este alături de călătorie, un asistent de dirijor care speră, care nu ajunge niciodată acolo. De asemenea, la plimbare este și soția Lydiei, Sharon (Nina Hoss), și copilul lor, Petra (Mila Bogojevic). Ei locuiesc la Berlin și sunt directorul cinematograf al lui Field Florian Hoffmeister pictează orașul într-un gri și un dolor care transcend paleta lor mut și în schimb devin trăite și frumoase.

Deci, „Tár” este frumos și a jucat cu pasiune de Blanchett, care o pictează pe această femeie dirijor – una dintre puținele – cu un impuls care este palpabil. Dar filmul este, de asemenea, despre ceva mai mult, un elefant în cameră care a scăpat de unii recenzenți și nu este vorba doar despre putere, ci și despre abuz de putere. Există indicii despre asta, dar numai indicii. Aflăm la jumătatea celui de-al treilea act al filmului că Tár are o istorie de a oferi favoruri sexuale contrapartidă în schimbul avansării și că există un trecut foarte umbrit și insuficient dezvăluit cu o fostă asistentă, Krista Taylor, care acum s-a sinucis după Lydia. a făcut-o negru și a scos-o din viața ei. În urma acestui fapt, în cel de-al treilea act al lui Field, asistăm la căderea din grație a lui Tár, plină de hărțuire și furie, pe măsură ce ea devine victimă pentru anularea culturii.

Cate Blanchett în vârful jocului ei

Gudron
Sophie Kauer în „Tár”. (Foto: Focus Features).

Pare ciudat să spui, dar necesar, că „Tár” nu este un film despre muzică. Sigur, există repetiții orchestrale stricate de-a lungul întregii, care explodează de zgomot, tempo și extraordinar. Lydia se gândește la partituri și se exersează în apartamentul ei, compunând. Dar muncind peste muzică, mișcările ei de pian și pixul par o preocupare secundară pentru ea față de dirijor. Pentru a ghida tempo-ul și a interpreta intenția compozitorului original asupra piesei – aici se află pasiunile ei. „Tár” include o mulțime de limbaj de muzică clasică. Discutarea operelor lui Beethoven, misoginia lui Bach și stilul de joc al pianistului Glenn Gould (este contemporan și unul dintre preferatii mei), ar putea trage unii spectatori în ape necunoscute. Dar nu există dragoste reală pentru muzică sau sărbătorire a ei. Singura excepție este o nouă adăugire la orchestră, violoncelistul Olga (Sophie Kauero violoncelistă și actriță din viața reală), a cărei interpretare este extraordinar de frumoasă și transcendentă.

Field o îndrumă pe Blanchett spre perfecțiune, cea din urmă care se comportă aproape ca o muză asupra ei însăși, și mi-a plăcut felul în care Hoss și Blanchett au chimie adevărată. Se simt ca o pereche adevărată, nu una care trebuie să fie alterată sau explicată în vreun fel traumatizant pentru că sunt un cuplu de același sex. Sharon lui Hoss este primul violonist în orchestră; acesta ar putea fi primul indiciu pe care Field îl dă că, probabil, progresul în orchestra Lydiei nu este doar profesionalism și merit. Olga este o față nouă, drăguță (îmi place felul în care Field și Hoffmeister arată pantofii Olgăi ieșind din peretele despărțitor în spatele căruia a audiat, avertizându-ne că este femeie). Nu este greu de observat că Tár devine rapid captivată de ea și greu de ratat faptul că nimeni nu o observă decât Sharon, ceea ce, desigur, spune multe.

Despre abuz și victimele sale

Aici Field pune câteva întrebări grele, întrebări poate mai dificile pentru publicul masculin decât pentru publicul feminin. După o interpretare fascinantă de violoncel, Tár o felicită pe Olga mângâindu-i obrazul. Într-o altă scenă, ea răspunde la ușa apartamentului ei, în timp ce Olga vine să exerseze purtând doar un halat (există o explicație în spate, dar totuși…). Și cred că ceea ce m-a frapat cel mai mult a fost că nu am gâfâit la acestea la început. Apoi m-am gândit Harvey Weinstein, “Ea a spus,” etc. și imediat mi-am dat seama de prostia mea. Acestea sunt lucruri pe care le înțelegem cu ușurință atunci când un bărbat este făptuitorul. Dar poate asta încearcă să spună Field. Poate de aceea Olga poartă cu ea un rânjet copilăresc și literalmente un ursuleț de pluș — pentru a evidenția inocența și pe cei care încearcă să o distrugă.

În timp ce am apreciat întrebările grele pe care Field ne-a făcut să le contemplăm (cele mai mari puncte forte ale filmului, după părerea mea), simt că „Tár” scapă mingea în urma multor lucruri. Cel de-al treilea act al căderii din grație a lui Tár este grăbit și sare într-un ritm prea rapid; și asta înseamnă ceva, deoarece acesta este un film de 2 ore și 38 de minute. Povestea de fundal a Lydiei Tár este puțină — cum a ajuns aici, ce a făcut pentru a reuși etc. — și filmul ne propulsează în ultima sa opera, ca să spunem așa. Field presără mici indicii și note din trecutul ei, presupusele abuzuri (în special cu unghiul Krista Taylor), dar nimic nu pare definitiv sau suficient. V-om vedea ce i se întâmplă cu Lydia Tár, dar nu prea simțim asta. Creditele rulează și am simțit absența unei legături emoționale: atât cu Tár, cât și cu evenimentele care s-au desfășurat. Acesta este, în cele din urmă, cel mai mare demerit al filmului.

Un studiu de caracter oarecum incomplet

Gudron
Nina Hoss în „Tár”. (Foto: Focus Features).

În general, simt că „Tár” este un portret incomplet al personajului care ratează unele oportunități. Arată o mulțime de cedar mai puțin din Cum si putin din De ce. Blanchett este splendid așa cum s-a spus, dar, pentru dreptate, restul spectacolelor sunt și ele grozave. Am fost atrasă de lumea Lydiei Tár, dar mai puțin de pasiunea ei, probabil pentru că puterea este cea care o conduce, nu neapărat muzica. Scenele de închidere arată că s-ar putea să mai rămână ceva viață și dragoste în ea, dar s-a simțit prea puțin prea târziu.

În ceea ce privește un studiu în cinematografie, putere și narcisism, filmul lui Field strălucește. Cu toate acestea, în ceea ce privește un personaj cu care ne putem raporta, se luptă. Tár este toxic, așa cum au fost mulți cei aflați la putere, precum Harvey Weinstein menționat mai sus au fost de-a lungul timpului. Cu toate acestea, uneori, „Tár” poate simți că „She Said” este spusă din punctul de vedere al lui Weinstein. Acel Câmp pare să ne ceară să o simțim pentru Lydia în ultimele sale momente se simte nepotrivit, iar modul grăbit în care îl împinge prin căderea lui Tár fură o mare parte din tunetul filmului. Totuși, filmul este minunat de vizionat și te pune pe gânduri, așa că dacă ai auzit hype, probabil că merită timpul tău.

Notă laterală: Mila Bogojevic, care o interpretează pe Lydia și pe fiica lui Sharon, Petra, este o încântare. Sper să o vedem mai mult într-un film cu mai mult timp pe ecran.