Recenzie: Doctor Strange în Multiverse of Madness

Autor:Paul Emmanuel Enicola, www.movie-blogger.com

Ați deschis accidental un portal care face legătura între Pământul vostru și diferite dimensiuni și universuri; pentru că o vrajă pe care încercai să o invoci a fost coruptă de cererile constante ale tânărului tău aliat de a modifica vraja. În cele din urmă, ai salvat ziua trimițându-i pe cei care s-au strecurat pe Pământ înapoi de unde au venit. Problema rezolvata? Poate nu. Și nu dacă ești maestrul artelor mistice, care tocmai a dezlănțuit un multivers al nebuniei.

„Doctor Strange in the Multiverse of Madness” este intrarea ta standard în Marvel Cinematic Universe (MCU): mare și îndrăzneț, intim și subțire, calculat și rece. Cât de mult poate fi un factor de diferență avându-l la bord pe regizorul Sam Raimi (și Danny Elfman!) – asta este în joc.

Benedict Cumberbatch în „Doctor Strange în multiversul nebuniei”. (Foto: Walt Disney Studios Motion Pictures, 2022)

Cum o singură acțiune a creat un efect de ondulare și a deschis un „multivers al nebuniei”

„Doctor Strange in the Multiverse of Madness” începe la câteva luni după evenimentele din „Spider-Man: No Way Home”. În acest moment, oamenii au devenit conștienți de cei mai puternici eroi ai Pământului și de faptele lor de a salva Pământul de la distrugere. Dr. Stephen Strange însuși a devenit un fel de celebritate; cu oameni care cer să-i facă fotografii chiar dacă el cere răspunsuri de la un adolescent misterios cu abilități. Chiar și fostul său coleg și chirurg rival Nicodemus West îl numește cel mai bun chirurg și cel mai bun super-erou.

Când doarme, totuși, Strange are coșmaruri în care însoțește o fată într-un portal pentru a recupera un lucru care ar ajuta fata să-și controleze puterile. El o trădează însă și amândoi mor. Când fata aceea apare în New York City – în ziua în care fosta flacără a lui Strange, Christine Palmer, se logodește cu altcineva – Strange află că nu a fost un coșmar.

Aceeași fată cu abilități misterioase îi spune că este o versiune a lui din alt univers.

Simțind pericolul în perspectiva ca multiversurile să cedeze loc crackurilor ca urmare a acțiunilor sale din „No Way Home”; Strange solicită ajutorul unui aliat puțin probabil: A [scarlet] vrăjitoare trăind liniştit ascuns. Declarându-și dorința de a nu-și mai folosi puterile, Wanda îi spune lui Strange că Vision avea teoriile sale despre multivers și pericolele pe care le aduce. Când Strange confirmă acest lucru și îi cere ajutorul Wandei, filmul ia un 180 ascuțit și înnebunește complet.

Și cu cineva ca Sam Raimi dând drumul, de ce nu sunt surprins?

A pierde drumul în capcanele lui [Franchise Movie] Convenții

„Doctor Strange in the Multiverse of Madness” marchează revenirea lui Sam Raimi la regie după o pauză de nouă ani. După „Oz the Great and Powerful” din 2013, numele lui Raimi a fost legat de mai multe proiecte, dintre care niciunul nu a ajuns la bun sfârșit. Deci nu este surprinzător cât de mult au așteptat fanii săi această continuare a filmului din 2016 “Doctor Strange.” Mai important, oamenii vor să știe dacă Raimi (un regizor de film foarte dinamic) poate lucra în jurul formulei convenționale de povestire a MCU.

Iată chestia: Sigur, există ouă de Paște plăcute în film care sunt mărcile regizorale ale lui Raimi. The sterge ca efect de tranziție, camera inspirată de slapstick, tabăra — toate acestea scriu „Raimi” cu majuscule strigăte și sângeroase.

Cu toate acestea, când totul este spus și gata, „Multiverse of Madness” se simte ca o uniune forțată între un autor cu o ostentație foarte definită și nereținută și un studio hotărât să mențină mașina bine unsă să funcționeze cu metode încercate și testate. . Și rezultatele acestei potriviri incomode iese ca un deget mare de la picior.

Lucrând la un scenariu de Michael Waldron („Loki,” “Pantofi cu toc”), întoarcerea lui Raimi pe scaunul de regizor nu țipă în mod deosebit „M-am întors!” În schimb, pare un regizor care testează apele după o absență de nouă ani. Și ce modalitate mai bună de a testa apele decât un film cu supereroi în franciză care rulează pe o formulă solidă – deși previzibilă – și care garantează aproape întotdeauna succesul financiar și critic?

Previzibilitatea narativă a „Multiverse of Madness”, flerul vizual și performanțe emoționale deoparte, prevalează asupra filmului inconformist al lui Raimi. Și în timp ce mărcile sale obișnuite sunt în film (Pizza Poppa este o atingere foarte drăguță), filmul în ansamblu nu este atât de închegat pe cât ar trebui.

Elizabeth Olsen în „Doctor Strange în multiversul nebuniei”.
Elizabeth Olsen în „Doctor Strange în multiversul nebuniei”. (Foto: Walt Disney Studios Motion Pictures, 2022)

„Multiverse of Madness”: cale convenabilă pentru crossover-uri… sau reporniri în franciză

Aceasta ar putea fi o abordare fierbinte, dar trebuie spus asta: Introducerea multiversului este o sabie cu două tăișuri. Pentru crossover, acest lucru este foarte pe aleea fan service-ului. Imaginează-ți X-Men apărând alături de Răzbunători. Sau Deadpool făcând schimburi de minuni cu Spider-Man (sau Spider-Bărbați). Sau Fantasticii Patru au acum în sfârșit un film grozav ei pur și simplu nu putea obține.

Dar să ne concentrăm asupra impactului dramatic al filmelor, inclusiv „Multiverse of Madness”. În timp ce conceptul de multiverse îi ademenește pe fanii francizelor de filme care folosesc acest dispozitiv narativ; în cele din urmă reduce de mai multe ori impactul emoțional al filmului. Asta e important; pentru că știind că există universuri infinite înseamnă că un personaj deplâns în versiunile anterioare ar putea pur și simplu să se întoarcă ca ei înșiși dintr-un alt univers… prezentând aceiași actori.

Mai rău, ar putea fi jucați de un alt actor — de preferință mai tânăr și care are un salariu mai mic, ambele pentru a se adapta ratelor viitoare.

Și judecând după felul în care se conturează lucrurile cu Studiourile Marvel, se pare că suntem în căutarea Scenariului #2.

Da, este puțin deconcertant să realizezi că mizele emoționale în cele din urmă înseamnă puțin, când tot ce trebuie să faci este să ia în considerare celelalte universuri de acolo. Cine știe? Poate personajul lor preferat, care tocmai a murit, trăiește fericit în altă parte – și urmează să fie vizitat oricând pe Pământul lor.

Pentru mine, acest lucru este vital, deoarece Elizabeth Olsen și Benedict Cumberbatch oferă spectacole foarte puternice în film. Al lui Olsen, în special, este sfâșietor; Trauma ei descrisă în WandaVision iese în prim-plan aici, în timp ce se luptă să accepte faptul că copiii pe care i-a evocat nu vor fi niciodată reali. Orice părinte ar merge după durere nespusă doar pentru a fi cu copiii lor; iar durerea Wandei este ceva care rezonează cu mare efect.

Când serviciul fanilor prevalează asupra povestirii coezive

Aici lucrurile devin puțin mai reale. Încercați oricât de posibil să evitați discuția de ani de zile despre filmele cu supereroi fiind parcuri tematice, de data aceasta se impune o revizuire. „Multiverse of Madness”, în toată gloria sa fără scuze și neuniformă, este continuarea MCU după fan service-ul cu care l-au oferit publicului „Spider-Man: No Way Home.” Într-adevăr, filmul nu se sfiește să cedeze în mod flagrant poftelor de fani; și, de înțeles, publicul va consuma acele scene cu încântare.

Pe măsură ce intriga filmului se desfășoară, creând pentru a-și dezvălui surprizele, fiorul se potolește în consecință. Emoția se risipește brusc; urmată de impulsul irezistibil de a comanda mental filmului să se ritmeze mai bine pentru a face loc unui alt val de apogeu.

Nu, nu vorbim despre plimbări în parcuri tematice. Vorbim despre film.

Cu toate apelurile, cameo-urile și efectele vizuale în joc, am ajuns să mă concentrez asupra unui singur lucru. Deși poate să-ți sature ochii și să folosești serviciul de fani pentru a sugera lucruri mai mari care vor urma, cel mai important aspect al filmului…povestea centrală din interior— a rămas în cel mai bun caz elementar.

În cele din urmă, „Doctor Strange în Multiverse of Madness” este un răsfăț vizual. Este un film care cunoaște cerințele bazei de fani și își respectă prompt promisiunea.

Fie că face bine pe ceea ce publicul are nevoie, cu toate acestea, este aproape în aer.