Recenzia filmului „She Said” | Movie-Blogger.com

Zoe Kazan și Carey Mulligan într-o scenă din „She Said”. (Foto: Universal Pictures).

a Mariei Schrader “Ea a spus” — pe baza New York Times investigația lui Jodi Kantor și Meghan Twohey — este puternică. Este puternic, desigur, ca o epopee a jurnalismului. La fel ca „Spotlight” sau „Toți oamenii președintelui”, este o imagine minunată a meșteșugului jurnalismului. Ca critic târziu spuse Roger Ebert a lui Robert Redford și Dustin Hoffman în „All the President’s Men”, este o poveste despre doi actori (aici Carey Mulligan și Zoe Kazan) care învață să fie jurnaliști, mai degrabă decât un masterclass de actorie. Este puternic și la un alt nivel. În cazul în care „Bărbații Președintelui” se referă la descoperirea unui scandal politic, iar „Spotlight” se referă la demascarea abuzurilor sexuale în ziare când justiția a eșuat în instanțe, „She Said” este despre sexismul vizat de femei. Este vorba despre cum se simte asta și cum afectează chiar ancheta în joc. Se simte urât, așa cum ar trebui. Și Schrader, Mulligan și Kazan ne aduc bine pe lume.

Au existat multe filme puternice despre presă. Și ceea ce fac cei mai buni este să aducă telespectatorii în această lume și să te facă să-ți pese. Ne pasă, în primul rând, pentru că jurnaliştilor le pasă. Ce director Maria Schrader face cu „She Said” este să-și plaseze protagoniștii ca orice femeie – ceea ce, desigur, sunt. Twohey (Mulligan) a încercat să descopere hărțuirea sexuală de ceva vreme. O vedem în deschidere (anul este 2016) că a primit un subiect pentru a trece pe dosar împotriva candidatului la Președinție de atunci Donald Trump cu o acuzație de hărțuire sexuală. Convorbirea ei telefonică cu Trump – deoarece trebuie să răspundă acuzației pentru ca povestea să ajungă în presă – este greu de asistat. Trump este de fapt exprimat de James Austin Johnson, dar este incredibil de precis. De asemenea, pune terenul pentru amenințări din partea acuzatului în locul apărărilor.

Schrader, Mulligan și Kazan abordează materiale rezistente

Deci, dintr-o conversație a actriței Rose McGowan — cine nu va intra în evidență —Times jurnalista Jodi Kantor (Kazan) pornește într-o încercare de a săpa până la fundul acuzațiilor de hărțuire sexuală și viol împotriva Harvey Weinstein, Miramax magnat al companiei de film. Ea are probleme în a face ca femeile să intre în evidență și solicită ajutorul lui Meghan Twohey. Twohey tocmai a avut un copil și trece printr-o probabilă depresie postpartum. O conversație telefonică între cei doi pregătește scena pentru camaraderia pe care o formează. Kantor are doi copii și a trecut prin asta. Avem impresia că simpatia ei pentru situația lui Twohey este exact ceea ce avea nevoie într-o perioadă grea.

Și cred că acesta este ceea ce funcționează cel mai bine la „She Said”, această legătură nespusă dintre Kazan și Mulligan – între Kantor și Twohey – pentru că au înțeles… obțin acest lucru pe care încearcă să-l descopere. Pentru o clipă, Twohey se întreabă dacă investigarea prejudiciilor aduse vedetelor de la Hollywood – femei care au deja o voce – este direcția corectă pentru Times. Dar după cum am văzut deja McGowan, care se plânge că a adus mai multe lucruri la Times (abuzuri și cauze) care au fost retrogradate în secțiunea „Stiluri”, vedem că poate nu au vocea pe care Twohey o crede.

Ea a spus
O scenă din „She Said”. (Foto: Universal Pictures).

Ceea ce face Schrader cu „She Said” care îl face să funcționeze este că își construiește o teamă palpabilă care pătrunde în film. Ea face asta cu fotografii intime ale camerei (Natasha Braier este Cinematograf) care te face mereu să te întrebi. Twohey este chemată pe celula ei în timp ce se plimbă prin Manhattan într-o singură scenă. Apelantul îi spune că vrea „s-o violeze și să o omoare” pentru investigațiile ei despre Trump. Într-o altă scenă, totuși, Braier trage camera înapoi în timpul zilei, în timp ce Twohey și Kantor trec pe lângă doi muncitori în construcții. Sunt doar în picioare, dar pentru o clipă ne întrebăm dacă nu îi vor hărțui. Am văzut deja un patron îndrăzneț al barului întrerupându-și prânzul de lucru și numindu-l pe Twohey „cățea” într-o scenă anterioară. Filmul vă permite să știți ce simt adesea femeile prin simpla existență și de multe ori se simte destul de urât.

Sexism și hărțuire pe ecran

Fiind un film de jurnalism, aici există multă procedură. Twohey și Kantor întâlnesc femei din trecutul și prezentul lui Weinstein, toate care au suferit hărțuire sexuală și viol, precum și surse care le îndrumă în direcția cea bună. Mulligan și Kazan interpretează bine personajele. Și în timp ce Mulligan a fost nominalizat pe bună dreptate la recent Globurile de Aur, Chiar simt că până acum organele de premiu au scăpat mingea ignorând Kazan, care este minunat. Dorința ei de a spune această poveste este palpabilă. O scenă în care ea îi spune din neatenție unui soț să știe că soția lui ar fi fost victimizată este greu de suportat. Și sfârșitul filmului – când actrița Ashley Judd (care se joacă pe ea însăși, dar numai prin voce) acceptă să meargă pe discul conține puterea emoției brute. Expresia de pe chipul lui Kazan spune totul, un „da!” tăcut! asta face ca întreaga lor investigație să merite.

Partitura filmului este sumbră și melancolică și uneori chiar intimidantă. „She Said” te face să simți, adesea, că ceva rău se va întâmpla reporterilor în timpul acestei anchete. Și, deși nu se întâmplă niciodată, nu m-am putut abține să nu mă gândesc la „All the Present’s Men” și Watergate. Bob Woodward și Carl Bernstein au condus o investigație care ar putea dă jos președintele. Dar, urmărind acel film, nu am simțit niciodată pericolul lor. Dar aici, este uimitor; mai ales când compari că Twohey și Kantor încearcă doar să dezvăluie adevărul despre un executiv de la Hollywood, și nu despre Comandantul șef al întregii țări.

Un alt scor pentru filmele de jurnalism

Ea a spus
Carey Mulligan în „She Said”. (Foto: Universal Pictures).

Răspunsul filmului – atât critic, cât și cu publicul obișnuit — a fost favorabil, dar cred că lucrul alarmant este că criticile pe care le-am auzit vorbesc cu adevărat despre sexismul pe care Twohey și Kantor trebuie să-l încurce pentru a obține această poveste. Și cred că asta este atât de puternic la „She Said”, în timp ce unii oameni le este greu să treacă peste asta: filmul face publicul să se confrunte cu existența sexismului, dintre care mulți poate nu l-au văzut niciodată atât de aproape și personal. . Dar pentru acest scriitor, aceasta este cea mai mare realizare a lui „She Said”. Aceasta nu este o poveste ușor de dezlegat, cum ar fi „Toți oamenii președintelui” sau chiar „Spotlight”. Este dezordonat și declanșator. Și ar trebui să fie.

Una peste alta, „She Said” este un film spectaculos. Este bine jucat de actorii săi și chiar de artiștii auxiliari (Patricia Clarkson, Andre Braugher) scoate-l din parc. Filmul își păstrează calmul – așa cum trebuie să facă toate filmele bune de jurnalism. Dar există o scenă, în barul menționat mai sus, în care Twohey o pierde, doar pentru o clipă. Este o reacție câștigată și sănătoasă și arată cu adevărat publicului ce este în joc în această investigație. Cu material sursă solidă, spectacole și scris, „She Said” rămâne unul dintre filmele mele preferate ale anului. Fără să se moralizeze, lovește puternic acasă. Că nu vom putea niciodată să-l vedem pe Weinstein (în prezent servește un 23 de ani închisoare), dar numai impactul său, face această realizare cu atât mai impresionantă. Un alt scor pentru jurnalism și un scor pentru Maria Schrader și distribuție, care sperăm să obțină mai multă recunoaștere la cea de-a 95-a ediție a Premiilor Academiei decât au obținut până acum.