infos.ro

O anumită utilizare a ecranului înainte de culcare ar putea fi OK pentru somn, până la urmă

Autor:, www.newscientist.com

Lumina albastră pe care o emană ecranele smartphone-urilor și laptopurilor s-ar putea să nu-ți afecteze somnul dacă primești doar o doză mică din ea


Sănătate


5 septembrie 2022

Un bărbat și o femeie adormiți în pat

Lumina albastră de pe ecrane vă poate întârzia să dați din cap dacă obțineți prea mult

Realstock/Shutterstock

Un pic de timp pe ecran înainte de culcare ar putea să nu afecteze prea mult calitatea somnului.

Mai multe studii au descoperit că expunerea înainte de somn la lumina albastră, care este produsă de ecranele laptopurilor și smartphone-urilor, poate face oamenii mai puțin somnoroși și pot afecta calitatea de odihna lor. Unul dintre presupusele mecanisme pentru aceasta este că lumina albastră face ca sistemele corpului să blocheze hormonul melatonina care de obicei te face să te simți somnolent.

Ca să sapi puțin mai adânc, Christine Blume de la Universitatea din Basel din Elveția și colegii ei au vrut să testeze dacă lumina albastră care afectează doar celulele ganglionare retiniene fotosensibile intrinsec (ipRGC) din ochi ar avea vreun efect asupra calității ulterioare a somnului.

Aceste celule oculare, alături de conuri și tije, sunt activate de lumină, dar ipRGC-urile sunt deosebit de sensibile la lumina albastră și se crede că joacă un rol major în stabilirea ritmurilor circadiene interne ale corpului, spune Blume.

Cercetătorii au testat 29 de persoane într-un laborator de somn cu expunere la două tipuri de lumină. Participanții, cu o vârstă medie de 23 de ani, toți aveau istoric de somn sănătos. Într-una dintre nopțile petrecute în laborator, participanții au fost expuși la un tip de lumină de pe un ecran timp de o oră, terminându-se cu 50 de minute înainte de a merge de obicei la culcare. Ora medie de culcare a participanților a fost 23:00. Aproximativ o săptămână mai târziu, participanții au avut o noapte în care au fost expuși la o altă condiție de lumină.

Cele două lumini diferite ar fi părut aproape identice pentru participanți. Cu toate acestea, unul era alcătuit dintr-o proporție mare de lumină albastră, care ar fi captată de celulele ganglionare retiniene specializate, în timp ce celălalt avea o proporție mult mai mică de lumină albastră și, prin urmare, nu ar fi captat de aceste celule. Un aparat de electroencefalogramă (EEG) a fost folosit pentru a măsura activitatea creierului în timp ce participanții dormeau.

Pentru a evalua modul în care s-au schimbat nivelurile de melatonina, cercetătorii au luat mostre de salivă de la participanți la fiecare 30 de minute în cele 5 ore înainte ca voluntarii să adoarmă și au luat probe dimineața. Participanții au fost întrebați despre cât de somnoroși s-au simțit înainte de culcare. Dimineața, au fost întrebați cât de bine au dormit și cât de atenți s-au simțit.

Lumina albastră care ar fi trebuit să afecteze melatonina a redus nivelurile de hormon din sânge cu aproximativ 14% în medie, în comparație cu cealaltă frecvență a luminii, dar nu a fost găsit niciun efect asupra calității somnului auto-raportat. „Melatonina și somnul probabil nu sunt atât de strâns legate pe cât cred oamenii”, spune Blume.

Ea spune că există mai multe motive pentru care este posibil ca lumina albastră să nu fi afectat somnul participanților.

Nevoia de a dormi la o anumită oră se bazează în mare parte pe două componente: presiunea de a merge la culcare, care se formează în timpul zilei, și ceasul circadian, care este ceasul intern al corpului care reglează momentul în care trebuie să dormim și să ne trezim. un ciclu de 24 de ore. Interacțiunea acestor factori are, de asemenea, un efect.

La tinerii fără probleme speciale de sănătate, cum ar fi cei care participă la studiu, presiunea somnului poate pur și simplu învinge efectele luminii albastre asupra ceasului circadian, spune Blume.

Studiul sugerează, de asemenea, că efectul luminii albastre asupra calității somnului poate fi determinat de alte celule oculare, mai degrabă decât de ipRGC, spune ea. Blume adaugă că, dacă ar fi ținut ecranele aprinse mai aproape de ora de culcare, ar fi durat mai mult pentru ca participanții să adoarmă, dar cercetătorii au vrut să-i pună la îndoială și să-i lase să se spele pe dinți.

„Acest studiu arată că expunerea la lumină puternică seara pentru o perioadă limitată de timp nu afectează neapărat somnul”, spune Blume. „Nu cred că acest studiu ne schimbă perspectiva generală asupra impactului luminii albastre asupra somnului, ci doar adaugă o informație la dovezile existente.”

„Acest lucru nu arată că lumina albastră înainte de culcare nu va afecta somnul”, spune Stuart Peirson la Universitatea din Oxford. „Doar că arată că tipul de lumină albastră pe care l-au folosit, la intensitatea folosită, nu a fost în acest studiu.”

„Cred că ceea ce vorbește în această lucrare este cât de complexe pot fi procesele de somn și de veghe”, spune Hugh Selsick la University College London. „Rolul melatoninei în reglarea somn-veghe este bine stabilit, dar este doar unul dintre câțiva factori care sunt implicați în proces, cum ar fi impulsul homeostatic al somnului, starea mentală, sănătatea fizică, mediul etc.”

Referința jurnalului: Dormi , DOI: 10.1093/sleep/zsac199

Înscrieți-vă la serviciul nostru gratuit Control medical buletin informativ care vă oferă știrile despre sănătate, dietă și fitness în care puteți avea încredere, în fiecare sâmbătă

Mai multe despre aceste subiecte:

You might also like