Not A Tame Lion (2022) Recenzie de film

Figura lui John Boswell în istorie nu este, din păcate, cunoscută pe scară largă. Acesta este un alt tip de erou, cu o mulțime de contradicții în propria lui viață, care ar putea face oamenii să se îndoiască de el și de agenda lui.

Dar Nu un leu îmblânzit este suficient de solid pentru a te face să te răzgândești în privința asta. The film documentar este informativ, dar făcut cu atât de multă inimă, încât nu poți să nu te urci în vagonul moștenirii impresionante a lui Boswell. Acesta este un om care era dornic să schimbe percepțiile creștinismului în ceea ce privește acceptarea persoanelor LGBTQ. El a făcut mult mai mult, iar filmul este un document foarte detaliat cu privire la întinderea lucrării sale.

Și totuși „muncă” pare un cuvânt foarte pătrat când analizăm efectul lui Boswell. Din păcate, un efect de care nu mulți oameni îl știu. Și asta pentru că în general asociem principiile religiei cu o întorsătură care pare să distrugă modurile conservatoare în uitare. Nu putem spune că bazele solide merită să fie prăbușite, dar lărgirea minții este pur și simplu inevitabil, iar John Boswell este un jucător fantastic în acest joc.

Nu un leu îmblânzit sapă adânc în viața unui om foarte complicat, ale cărui păreri l-au pus inevitabil în fruntea unei lupte care pur și simplu era mai relevantă decât părea. Prezența sa în lumea istoriei și lingvisticii medievale este mult prea grea pentru a fi ignorată. Dar ceea ce a făcut în continuare a fost doar o ispravă admirabilă în vremuri în care prejudecățile păreau să pună stăpânire pe lume, SIDA fiind considerată o boală care afecta doar comunitatea LGBTQ.

Boswell a fost un jucător cheie în a oferi degetul mijlociu societății. Chiar dacă nu ai simțit că este necesar, argumentul expertului în istorie privind egalitatea în căsătorie a fost puternic. Dovezile au venit din accesul la dosarele Vaticanului pe care nu mulți le aveau, iar Boswell le-a folosit pentru a dezvălui mult mai mult decât ceea ce știau puterile.

Declarația lui Boswell este foarte, foarte importantă. Dar filmul își ia timp și pentru a explora viața legendei. Aici e locul Nu un leu îmblânzit devine mai mult decât un documentar informativ. Prin mărturiile prietenilor și colegilor ajungem să știm cine a fost omul din spatele cărților. Dragostea, mândria și valorile umane fac parte dintr-un ecosistem complex care a îmbinat opiniile religioase ale lui Boswell cu un mesaj revoluționar despre creștinism. Simt că este foarte trist că nu sunt suficienți oameni care adaugă opiniile lui Boswell în discursul actual despre drepturile omului.

Chiar la sfârșitul filmului, regizorul său pune cea mai importantă întrebare dintre toate și așa poți face un omagiu lui Boswell și moștenirii sale? Poate că este redundant, dar Nu un leu îmblânzit se simte ca cea mai bună lucrare despre bărbat și mesajul său legendar despre o legătură între doi poli foarte îndepărtați.