infos.ro

Demență: 7 lucruri de făcut pentru a evita afecțiunea chiar dacă aveți un risc genetic ridicat

Autor:, www.newscientist.com

Un studiu efectuat pe oameni din SUA sugerează că cei cu risc genetic ridicat de demență sunt mai puțin probabil să dezvolte această afecțiune dacă își îmbunătățesc viața în șapte moduri.


Sănătate


25 mai 2022

Femeie în vârstă activă

Un stil de viață sănătos poate ajuta la scăderea șanselor de a dezvolta demență

Portra ehf./Getty Images

Persoanele cu un risc genetic ridicat de demență pot reduce probabilitatea de a dezvolta această tulburare ducând un stil de viață mai sănătos, sugerează un studiu din SUA.

Adrienne Tin de la Universitatea Johns Hopkins din Maryland și colegii ei au folosit date de la peste 11.000 de oameni din SUA, colectate între 1987 și 2019. Participanții aveau o vârstă medie de 54 de ani la începutul studiului și au fost urmăriți, în medie, timp de 26 de ani. Dintre acești oameni, 8823 erau în principal de origine europeană și 2738 erau în principal de origine africană.

Cercetatorii au conceput un scor pentru fiecare participant pe baza a sapte factori de sanatate. Acestea sunt: ​​să renunți la fumat, să mănânci o dietă sănătoasă, să menții o greutate sănătoasă, să rămâi activ fizic și să controlezi nivelul zahărului din sânge, al colesterolului și al tensiunii arteriale. Echipa a combinat acești factori într-un singur scor pe o scară de 14 puncte, 0 fiind cel mai puțin sănătos și 14 cel mai sănătos.

Acești factori sunt promovați de Asociația Americană a Inimii ca mijloc de a menține sănătatea cardiovasculară și sunt cunoscute sub numele de „Life’s Simple 7”. Studiile anterioare au arătat că îmbunătățirea sănătății în oricare dintre aceste domenii poate reduce, de asemenea, probabilitatea de a dezvolta demență, spune Tin.

În acest studiu, cercetătorii au vrut să vadă dacă acest lucru este încă adevărat pentru cei care sunt cel mai expuși riscului de a dezvolta demență din cauza geneticii lor.

Echipa a folosit studii de asociere la nivelul genomului pentru a evalua riscul genetic al fiecărei persoane de a dezvolta demență și apoi a folosit informațiile pentru a împărți participanții în grupuri, în funcție de cât de mare era riscul lor. Cei din grupul cu cel mai mare risc au avut de 1,5 până la 2,7 ori mai multe șanse de a dezvolta boala decât cei din grupul cu cel mai scăzut risc.

Cercetătorii au descoperit că persoanele de origine europeană din grupul cu cel mai mare risc genetic ar putea reduce probabilitatea de a dezvolta demență cu 8% pentru fiecare punct prin care și-au crescut scorul pentru stilul de viață sănătos pe scara de 14 puncte.

De asemenea, au văzut rezultate similare pentru persoanele de origine africană, dar din cauza dimensiunii mai mici a eșantionului, cercetătorii nu pot fi la fel de siguri despre concluziile lor, spune Tin. În general, persoanele de origine africană care au obținut un scor între 9 și 14 la evaluarea stilului de viață au avut un risc cu 17% mai mic de demență decât cei care au obținut un scor între 0 și 6, a descoperit echipa.

În intervalul de timp studiat, 2234 dintre participanți au dezvoltat demență. „Nu au existat diferențe majore în descoperirile noastre între ascendența africană și cea europeană”, spune Tin.

„Aceste constatări arată că este deosebit de avantajos să se mențină [these healthy habits] la începutul vieții, deoarece studiul nostru constată că un scor mai mare al Life’s Simple 7 la mijlocul vârstei este asociat cu un risc mai scăzut de demență”, spune ea.

Ea spune că următorul pas este de a determina ce factori sociali pot împiedica indivizii să-și facă stilul de viață mai sănătos.

„Aceste rezultate sunt foarte promițătoare”, spune Claudia Cooper la University College London. „Ele arată că, deși niciunul dintre noi nu poate ști cu siguranță riscul inițial de a dezvolta demență, toți putem lua măsuri pentru a-l reduce.”

Rosa Sancho de la organizația de caritate Alzheimer’s Research UK spune că rezultatele sunt o veste bună, dar observă că, deoarece scorul stilului de viață a fost luat la începutul studiului, nu este clar dacă obiceiurile sănătoase ale unui participant au durat pentru restul studiului.

„În mod ideal, studiile viitoare ar trebui să includă și monitorizarea continuă a obiceiurilor de sănătate ale participanților pentru a evalua efectele pe termen lung ale unui stil de viață sănătos”, spune ea.

Referința jurnalului: Neurologie, DOI: 10.1212/WNL.0000000000200520

Înscrieți-vă la serviciul nostru gratuit Control medical newsletter care vă oferă știrile despre sănătate, dietă și fitness în care puteți avea încredere, în fiecare sâmbătă

Mai multe despre aceste subiecte:

You might also like