Domeniul cercetării îmbătrânirii este în plină expansiune, cercetătorii încercând să descopere și să manipuleze procesele moleculare ale îmbătrânirii. Acum, un medicament testat de cercetători a crescut durata de viață a animalelor de laborator cu aproape 25%, descoperire care, speră oamenii de știință, ar putea încetini și îmbătrânirea oamenilor.

Cercetătorii au tratat șoareci în laborator pe care i-au botezat „bunicuțe supermodel” datorită aspectului lor tineresc. Animalele au fost mai sănătoase, mai puternice și au dezvoltat mai puține tipuri de cancer decât șoarecii nemedicamentați.

Medicamentul este deja testat pe oameni, pentru a vedea dacă ar avea același efect anti-îmbătrânire.

Creșterea speranței pentru o viață mai lungă și mai sănătoasă i-a preocupat demult pe oamenii de știință, în istoria omenirii. Aceștia știu de ceva vreme că procesul de îmbătrânire poate fi încetinit. De exemplu, animalele de laborator trăiesc mai mult dacă li se reduce semnificativ cantitatea de alimente pe care o consumă.

O echipă internațională de la laboratorul de științe medicale MRC, Imperial College din Londra și facultatea de medicină Duke-NUS din Singapore au investigat o proteină numită interleukină-11.

Nivelurile acesteia cresc în corpul uman pe măsură ce îmbătrânim, și contribuie la niveluri mai ridicate de inflamație, iar cercetătorii spun că activează mai multe întrerupătoare biologice care controlează ritmul îmbătrânirii.

O viață mai lungă și mai sănătoasă

Cercetătorii au efectuat două experimente.

Primul experiment a modificat genetic șoarecii astfel încât aceștia să fie incapabili să producă interleukină-11

În cel de-al doilea experiment, efectuat după ce șoarecii au împlinit vârsta de 75 de săptămâni (aproximativ echivalentul unei persoane de 55 de ani), cercetătorii le-au administrat animalelor în mod regulat un medicament pentru a elimina interleukina-11 din corpul lor

Rezultatele recentului studiu, publicate pe 17 iulie, în revista Nature, au arătat că durata de viață a șoarecilor a crescut cu 20-25%, în funcție de experiment și de sexul șoarecilor.

Șoarecii de laborator bătrâni mor adesea din cauza cancerului, totuși, șoarecii cărora le lipsea interleukina-11 au prezentat niveluri mult mai scăzute ale bolii.

Tratamentul a redus în mare măsură decesele cauzate de cancer la animale, precum și numeroasele boli cauzate de fibroză, inflamație cronică și metabolism deficitar, care sunt caracteristici ale îmbătrânirii. De asemenea, au fost observate foarte puține efecte secundare.

„Aceste rezultate sunt foarte interesante”, a declarat prof. Stuart Cook, autor corespondent al studiului. Șoarecii tratați aveau mai puține cancere și nu prezentau semnele obișnuite de îmbătrânire și fragilitate, dar am observat, de asemenea, o reducere a epuizării musculare și o îmbunătățire a forței musculare. Cu alte cuvinte, șoarecii bătrâni care primeau anti-IL11 erau mai sănătoși, a precizat cercetătorul.

Medicamentele și tratamentele propuse anterior pentru prelungirea vieții au avut fie profiluri de efecte secundare slabe, sau nu au funcționat la ambele sexe, fie ar putea prelungi viața, dar nu viața sănătoasă, însă acesta nu pare să se întâmple în cazul IL-11.

În timp ce aceste constatări au fost observate momenta doar la șoareci, ele ridică posibilitatea tentantă că medicamentele ar putea avea un efect similar la oamenii în vârstă, spun cercetătorii.

Tratamentele anti-IL-11 se află în prezent în studii clinice la om pentru alte afecțiuni, oferind potențial oportunități interesante de a studia efectele sale la oamenii îmbătrâniți în viitor, a precizat prof. Cook.

Cercetătorii au investigat IL-11 timp de mulți ani, iar în 2018 au fost primii care au arătat că IL-11 este o proteină pro-fibrotică și pro-inflamatorie, răsturnând ani de caracterizare incorectă a acestei proteine ca fiind anti-fibrotică și antiinflamatoare.

Nivelurile de IL-11 cresc odată cu vârsta

„Acest proiect a început în 2017, când un colaborator de-al nostru ne-a trimis câteva mostre de țesut pentru un alt proiect. Din curiozitate, am efectuat câteva experimente pentru a verifica nivelurile de IL-11. Din lecturi, am putut vedea clar că nivelurile de IL-11 cresc odată cu vârsta ceea ce ne-a entuziasmat foarte tare!”, a declarat prof. asistent Anissa Widjaja, autor corespondent, de la facultatea de medicină Duke-NUS.

Echipa a constatat că aceste niveluri crescute contribuie la efecte negative în organism, cum ar fi inflamația și împiedicarea vindecării și regenerării organelor după leziuni.

Deși cercetarea a fost realizată pe șoareci, laboratorul speră că aceste constatări vor fi extrem de relevante pentru sănătatea umană, având în vedere că au fost observat efecte similare în studiile asupra celulelor și țesuturilor umane.

„Cercetarea este un pas important către o mai bună înțelegere a îmbătrânirii și am demonstrat, la șoareci, o terapie care ar putea prelungi îmbătrânirea sănătoasă, prin reducerea fragilității și a manifestărilor fiziologice ale îmbătrânirii”, au mai precizat cercetătorii în concluziile studiului.

Anterior, oamenii de știință au sugerat că IL-11 este o „rămășiță evolutivă” la om, deoarece, deși este vitală pentru regenerarea membrelor la unele specii de animale, se crede că este în mare măsură redundantă la om.

Inflamația cronică și fragilitatea

La om, după vârsta de 55 de ani, se produce mai multă IL-11, iar cercetările anterioare au legat acest lucru de inflamația cronică, fibroza organelor, tulburările metabolismului, epuizarea musculară (sarcopaenia), fragilitatea și fibroza cardiacă. Aceste afecțiuni sunt multe dintre semnele asociate cu îmbătrânirea.

În cazul în care două sau mai multe astfel de afecțiuni apar la o persoană, aceasta este cunoscută sub numele de multimorbiditate, care cuprinde o serie de afecțiuni, inclusiv boli pulmonare, boli cardiovasculare, diabet, scăderea vederii și a auzului și o serie de alte afecțiuni.

„Activitatea genei IL-11 crește în toate țesuturile șoarecelui odată cu vârsta. Când este activată, provoacă multimorbiditate, adică boli legate de îmbătrânire și pierderea funcțiilor în întregul organism, de la vedere la auz, de la mușchi la păr și de la funcția de pompare a inimii la rinichi”, a explicat professor Cook.

Combaterea multimorbidității

Multimorbiditatea și fragilitatea sunt recunoscute ca fiind printre cele mai mari provocări globale în materie de asistență medicală ale secolului XXI, conform multor organisme de sănătate de vârf, inclusiv Organizația Mondială a Sănătății (OMS).

Din păcate, nu există niciun tratament disponibil pentru multimorbiditate, și specialiștii încearcă să trateze individual cauzele de bază multiple separate.

Oamenii de știință avertizează că rezultatele acestui studiu au fost obținute la șoareci, iar siguranța și eficacitatea acestor tratamente trebuie stabilite în continuare la om, în cadrul studiilor clinice, înainte de utilizarea medicamentelor anti-IL-11 în acest scop.

Articolul Cercetătorii au reușit să dezactiveze o proteină a îmbătrânirii și să crească speranța de viață cu 25% apare prima dată în 360medical.ro.