infos.ro

Oamenii de știință au descoperit cum celulele cancerului de sân devin latente și evită tratamentul

martie 27 11:00 2024 Timp citire articol: 3 minut(e)

Oamenii de știință au descoperit modul în care celulele cancerului de sân pot eluda tratamentul prin „hibernare” și apoi se „trezesc”, ani mai târziu, provocând o recidivă care este mai dificil de tratat.

Cercetătorii cred că ar putea exista o modalitate de a ținti „celulele adormite” ale cancerului de sân și de a preveni recidiva.

O echipă de la Institutul de cercetare a cancerului din Londra a descoperit mecanismul prin care tratamentul hormonal utilizat pentru a preveni reapariția cancerului de sân declanșează modificări în unele celule canceroase, determinându-le să „hiberneze” în loc să moară.

Dar oamenii de știință spun că ar putea exista o modalitate de a ținti aceste celule „adormite” ale cancerului de sân înainte ca ele să se trezească, oferind astfel o nouă speranță pentru pacientele cu cancer de sân cu receptori estrogeni pozitivi (ER+) – care reprezintă 80% din toate cancerele de sân.

După intervenția chirurgicală pentru îndepărtarea cancerului mamar primar cu receptori de estrogen pozitivi, pacienților li se administrează între cinci și zece ani de terapie hormonală care are ca scop uciderea oricăror celule canceroase rămase.

„Știm însă că acest lucru nu funcționează pentru toate pacientele, deoarece cancerul de sân poate reveni ani sau chiar decenii mai târziu”, a declarat într-un comunicat Luca Magnani, profesor de plasticitate epigenetică la Institutul de Cercetare a Cancerului din Londra.

Echipa și-a propus să înțeleagă mai bine de ce cancerul de sân revine, în speranța de a găsi modalități de a-l opri – astfel încât pacienții să nu fie nevoiți să trăiască cu teamă sau să se confrunte cu vestea devastatoare a unei recidive.

„Am vrut să înțelegem mai bine de ce cancerul de sân revine, astfel încât să sperăm că putem găsi modalități de a-l opri”, spune profesorul Luca Magnani.

Cercetările au identificat un mecanism cheie folosit de celulele canceroase pentru a se sustrage terapiei, rămânând într-o stare latentă, hibernând înainte de a se „trezi” ani mai târziu și de a începe să se dividă din nou rapid.

„Sper că descoperirile noastre timpurii vor conduce în continuare la cercetări care să vizeze aceste celule de cancer de sân în stare latentă, astfel încât într-o zi, fără a mai fi nevoie de ani de zile de terapie hormonală, pacienții să poată fi siguri că nu se vor confrunta cu revenirea cancerului”.

Cancerul de sân ER pozitiv este sensibil la hormonul estrogen, ceea ce înseamnă că celulele sale se divid și se dezvoltă cu ajutorul acestui hormon.

Tratamentul implică adesea o combinație de diferite terapii și intervenții chirurgicale, de obicei adaptate la nevoile pacientelor.

Pentru studiul lor, publicat pe 21 martie, în revista Cancer Discovery, cercetătorii au analizat rolul unei enzime cunoscute sub numele de G9a.

Ei au descoperit că inhibarea G9a a împiedicat celulele canceroase să devină latente și a ucis celulele care erau deja în hibernare.

Supraviețuirea la cancerul de sân s-a dublat în Marea Britanie în ultimii 50 de ani, datorită unei mai bune detecții și depistări, dar există încă mai mult de 11.000 de decese cauzate de acest tip de cancer în fiecare an, potrivit Cancer Research UK.

„Cercetările noastre au arătat din ce în ce mai clar că celulele canceroase pot rămâne în stare latentă în organism timp de mulți ani înainte de a fi declanșate pentru a se trezi din nou, provocând astfel reapariția cancerului. Acest studiu folosește o abordare inovatoare pentru a analiza genetica acestor celule latente și pentru a obține o perspectivă importantă asupra mecanismelor care duc la starea de latență”, notează dr. Tayyaba Jiwani, manager la Cancer Research UK.

Deși se află într-un stadiu incipient, descoperirile dezvăluie noi ținte potențiale pentru dezvoltarea unor tratamente inovatoare care să prevină revenirea cancerului de sân.

Cmentariile sunt închise