infos.ro

Cum ar putea afecta sănătatea trecerea la ora de vară și cum să ne pregătim. Recomandările specialiștilor

martie 29 16:59 2024 Timp citire articol: 5 minut(e)

În acest weekend, Europa trece, duminică, la ora de vară, iar pierderea unei ore de somn poate face mai mult decât să ne lase obosiți și irascibili a doua zi. Schimbarea orei poate afecta, de asemenea, și sănătatea, spun specialiștii.

Diminețile mai întunecate împreună cu mai multă lumină seara pot da peste cap ceasul intern al organismului corpului – ceea ce înseamnă că ora de vară poate aduce probleme de somn pentru săptămâni sau chiar mai mult timp.

Studiile au constatat chiar o creștere a numărului de infarct miocardic (atacuri de cord) și AVC (accidente vasculare cerebrale) imediat după schimbarea orei din martie.

Specialiștii spun însă că există modalități de a ușura adaptarea la această schimbare de oră, inclusiv prin expunerea la mai multă lumină solară pentru a ne ajuta să ne resetăm ritmul circadian pentru un somn sănătos.

„La fel ca atunci când cineva călătorește prin mai multe fusuri orare, durata acestei afectări este foarte diferit de la un individ la altul”, explică dr. Eduardo Sanchez de la American Heart Association.

„În acest timp organismul este într-un soi de tranziție”.

Când începe ora de vară?

În întreaga lume, zeci de țări respectă trecerea la ora de vară, care însă începe și se termină la date diferite.

Conform regulamentelor internaționale, România va trece la ora de vară în ultimul weekend din luna martie, la numai zece zile după echinocțiul de primăvară, care are loc, în 2024, pe 20 martie, la ora 05.06 (a.m.).

Astfel, în noaptea de sâmbătă, 30 martie, spre duminică, 31 martie, ceasurile se dau înainte cu o oră, iar ora 3:00 devine ora 4:00.

Când se va trece la ora de vară, ziua de 31 martie 2024 va avea 23 de ore, iar noi vom dormi cu o oră mai puțin.

Revenirea la ora de iarnă se va face duminică, 27 octombrie 2024, atunci când ora 04:00 va deveni ora 03:00.

Lumina solară va fi pentru mai puține ore pe cer, astfel încât noaptea va deveni mai lungă. Când vom trece la ora de iarnă, ziua de 27 octombrie va avea 25 de ore, iar noi vom dormi cu o oră mai mult.

Unii oameni încearcă să se pregătească pentru această schimbare de somn cauzată de trecerea la ora de vară, mergând la culcare puțin mai devreme cu două sau trei nopți înainte.

Având în vedere că mulți dintre adulți nu beneficiază în general de cele șapte ore de somn recomandate, recuperarea poate fi dificilă.

Ce se întâmplă cu creier când se luminează mai târziu?

Creierul are un ceas principal care este setat de expunerea la lumina soarelui și la întuneric.

Acest ritm circadian este un ciclu de aproximativ 24 de ore care determină când devenim somnoroși și când suntem mai alerți.

Tiparele se schimbă odată cu vârsta, unul dintre motivele pentru care unii copii care se trezesc devreme evoluează în adolescenți care se trezesc mai greu.

Lumina dimineții resetează acest ritm. Spre seară, nivelurile unui hormon numit melatonină încep să crească, declanșând somnolența.

Prea multă lumină seara – acea oră în plus din cauza orei de vară – întârzie creșterea nivelului de melatonină, iar ciclul se desincronizează.

Lipsa somnului este legată de boli de inimă, declin cognitiv, obezitate și numeroase alte probleme.

Ceasul circadian afectează mai mult decât somnul, influențând, de asemenea, lucruri precum ritmul cardiac, tensiunea arterială, hormonii de stres și metabolismul.

Cum poate afecta schimbarea orei sănătatea?

Accidentele mortale de mașină cresc în primele zile după schimbarea orei de primăvară, potrivit unui studiu privind accidentele mortale din trafic din Statele Unite. Riscul a fost cel mai mare dimineața, iar cercetătorii l-au atribuit lipsei de somn.

Apoi, există și legătura cu inima. Asociația Americană a Inimii indică studii care sugerează o creștere a numărului de atacuri de cord în ziua de luni după începerea orei de vară și a accidentelor vasculare cerebrale timp de două zile după aceea.

Medicii știu deja că atacurile de cord, în special cele grave, sunt ceva mai frecvente lunea în general – și dimineața, când sângele este mai predispus la formarea de cheaguri.

Nu este clar de ce schimbarea orei s-ar adăuga la asocierea cu ziua de luni, spune Sanchez, deși probabil că ceva legat de întreruperea bruscă a circadianului exacerbează factori precum tensiunea arterială ridicată la persoanele deja expuse riscului.

Cum să ne pregătim pentru ora de vară

Specialiștii recomandă să mergem la culcare un pic mai devreme vineri și sâmbătă seara și să încercăm să obținem mai multă lumină dimineața.

Mutarea rutinelor zilnice, cum ar fi ora cinei sau momentul în care facem exerciții fizice, ne poate ajuta, de asemenea, organismul să înceapă să se adapteze, sfătuiesc experții în somn.

Somul de după-amiază și cofeina, precum și lumina de seară de la telefoane și alte dispozitive electronice pot face ca adaptarea la o oră de culcare mai devreme să fie și mai dificilă.

Unele grupuri de sănătate, inclusiv Asociația Medicală Americană și Academia Americană de Medicină a Somnului, militează pentru renunțarea trecerii la ora de vară, spunând că menținerea orei standard pe tot parcursul anului se aliniază mai bine cu soarele și cu biologia umană.

scrie un comentariu

0 Comentarii Adaugă un comentariu

Cmentariile sunt închise

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More