infos.ro

Cercetătorii testează o imunoterapie pentru a învinge leucemia rezistentă

martie 26 08:49 2024 Timp citire articol: 3 minut(e)

Leucemia mieloidă acută (LMA) este un tip de cancer de sânge în care celulele mieloide găsite în măduva osoasă interferează cu producerea diferitelor tipuri de celule sanguine. Acest cancer are un prognostic prost, iar tratamentele includ în general chimioterapia și alte medicamente de terapie țintită. Cu toate acestea, rezistența la tratament este comună în rândul pacienților și căutarea unor abordări terapeutice mai eficiente rămâne în curs de desfășurare.

Leucemia mieloidă acută este cauzată de mutații într-un număr mare de gene care sunt dobândite pe parcursul vieții unei persoane. Una dintre aceste gene – gena supresoare tumorală TP53 – joacă un rol cheie.

În mod normal, TP53 ajută la prevenirea apariției tumorilor.

Cu toate acestea, pacienții cu cancer de sânge la care această genă suferă mutații se confruntă cu un prognostic extrem de slab, deoarece genele lor sunt rezistente la agenții chimioterapeutici convenționali.

Prin urmare, se desfășoară cercetări intense în ceea ce privește noi abordări terapeutice, cum ar fi imunoterapia cu celule T cu receptor de antigen chimeric (CAR), care sunt deja utilizate pentru alte tipuri de cancer al sângelui.

Mutația din celulele canceroase din sânge slăbește celulele de apărare ale imunoterapiei

O echipă internațională de cercetare de la Universitatea din Zurich (UZH) și de la departamentul de oncologie medicală și hematologie al spitalului universitar din Zurich (USZ) a demonstrat acum că celulele LMA cu mutație TP53 sunt, de asemenea, semnificativ mai rezistente la un nou tip de imunoterapie – terapia cu celule CAR T – decât celulele LMA fără gena mutantă.

„Motivul pentru efectul mai slab al celulelor CAR T cu mutație în TP53 provine din faptul că aceste celule imunitare se epuizează mai repede și, prin urmare, sunt mai puțin active împotriva celulelor canceroase”, spune Steffen Boettcher, șef de departament la USZ.

În terapia cu celule CAR T, anumite celule imunitare – celulele T – sunt extrase din sângele pacientului.

Aceste celule imune sunt apoi modificate genetic în laborator, astfel încât să formeze numeroase puncte de contact noi (CAR) pe suprafața lor.

Reintroduse în pacient, aceste celule CAR T sunt capabile să recunoască anumite structuri de suprafață de pe celulele tumorale, ceea ce permite celulelor CAR T să identifice celulele canceroase și să le distrugă într-un mod țintit.

În prezent, diverse produse pe bază de celule CAR T sunt testate împotriva LMA în cadrul unor studii clinice timpurii.

Farmacoterapiile concomitente sau celulele CAR T avansate au demonstrat că pot fi eficiente împotriva celulelor canceroase rezistente

În studiul lor, cercetătorii nu numai că au examinat mecanismul care stă la baza rezistenței celulelor LMA mutante la imunoterapia cu celule CAR T; ei au descoperit, de asemenea, cum poate fi crescută rezistența celulelor CAR T și cum poate fi exploatat un punct slab al celulelor LMA cu mutații în TP53 pentru a depăși această rezistență.

Prin intermediul unor terapii farmacologice concomitente suplimentare sau prin îmbunătățirea genetică suplimentară a celulelor CAR T, aceștia au reușit să crească drastic eficacitatea celulelor CAR T împotriva celulelor LMA cu mutație TP53, până la punctul în care nu mai exista nicio diferență terapeutică în comparație cu celulele LMA fără mutații.

Studiul se află în prezent la stadiul de dovadă a conceptului și arată că terapiile farmacologice concomitente și celulele CAR T modificate genetic reprezintă strategii promițătoare pentru dezvoltarea unor imunoterapii mai eficiente și mai tolerabile pentru pacienții cu LMA cu mutație TP53, potrivit autorilor studiului.

Cmentariile sunt închise